Affiliate marketing pro začátečníky
Affiliate marketing, partnerský marketing nebo provizní systém dokáže generovat zisky. Pokud stále nevíte, jak si spočítat, v jakém případě a také jak moc je pro vás výhodné platit při využití tohoto nástroje jen za uskutečněný prodej, nebo firmu naopak propagovat, máme pro vás několik rad.
Obsah:
- Co je affiliate marketing
- Kdo může být partnerem
- Affiliate marketing pevně stojí na čtyřech pilířích
- Co efektivitu funkčnosti systému ovlivňuje
- Affiliate systém a zapojení do sítě
- Co potřebujete k affiliate marketingu
- Výhody pro e-shopy a inzerující firmy
- Nevýhody pro e-shopy a inzerující firmy
- Jak se stát zprostředkovatelem
Co je affiliate marketing
Affiliate marketing, partnerský marketing nebo provizní systém, je marketingový nástroj internetových firem, založený na provázanosti stránek prodejce služeb či produktů se stránkami, které je doporučují jako propagační kanál. Spolupráce e-shopu s externími prodejci – affiliate partnery je odměněna procenty z prodeje.
Reklama jako taková může mít mnoho podob. Zmíněný druh reklamy u nás raketově roste a udává se u něj růst ročního obratu o 68 %.
Kdo může být partnerem
Partnerem jsou jednotlivci, influenceři, youtubeři, blogeři, magazíny i portály. Prodeje se sledují přes unikátní odkazy, přes které affiliate partneři směřují klienty na stránky e-shopů a webů. Když osloví cílovou skupinu potenciálních klientů přes své marketingové kanály, webové stránky a sociální sítě, z prodejů získají provizi.
Affiliate marketing pevně stojí na čtyřech pilířích
- Inzerující firma
- Zprostředkující affiliate partneři
- Propracovaný affiliate systém
- Zákazníci
Co efektivitu funkčnosti systému ovlivňuje
- Kvalita produktu nebo služby
- Zacílení na správné zákazníky
- Znalost trhu a potřeb zákazníků
- Komunikace mezi firmou a affiliate partnerem
Affiliate systém a zapojení do sítě
Zprostředkované prodeje se evidují v systému, který přes odkaz zprostředkovatele identifikuje a spáruje návštěvu webové stránky s konkrétním nákupem. Affiliate systém se dá i s odkazem vytvořit třeba přes AffilBox, nebo se lze zapojit do již existující affiliate sítě, např. Affial, která má vlastní systém pro párování prodejů.
Co potřebujete k affiliate marketingu
Pro tento online marketing je nutná webová stránka, která nabízí zboží či službu a web, který zprostředkovává prodej přes speciální odkaz identifikující nákup.
Zprostředkovaný nákup se v systému zaznamená přes soubor cookie. V systému se nastaví lhůta platnosti souboru, která zpravidla činí 30 dní. Pokud návštěvník webu zprostředkovatele v té lhůtě uskuteční nákup, zprostředkovatel získá provizi.
Zákazník může nakoupit kliknutím na banner, nabídku v e-mailu i na sociálních sítích. Firmy vyplácejí provize ihned, nebo po dosažení minimální stanovené částky.
Výhody pro e-shopy a inzerující firmy
Provize se platí jen za uskutečněné obchody, bez storna a vráceného zboží v zákonné lhůtě 14 dní. Počítá se z částky bez DPH a dopravy. Affiliate partneři mají motivaci k tvorbě kvalitní reklamy a získání odměny.
E-shop získá stálé klienty, kteří dál nakupují přímo přes jeho stránky, tedy bez provize z prodejů. Schopní influenceři je umí levně a snadno oslovit. Za cílenou reklamu zaplatíte daleko víc.
Nevýhody pro e-shopy a inzerující firmy
Musíte se o systém starat, komunikovat, vše kontrolovat a pak fakturovat. Vedení affiliate programu vám zabere minimálně 10 až 15 hodin týdně. Musíte si dát pozor na nekalé praktiky partnerů, poškození své pověsti i falešné objednávky. Investice do měřící platformy vyhodnocující prodeje vás u českého AffilBoxu stojí v lepší verzi ročně 19 990 Kč + DPH ročně, zahraniční softwary jsou o dost dražší.
Jak se stát zprostředkovatelem
Můžete si vytvořit vlastní affiliate systém nebo využít existující síť. Vyhledáte si firmy s affiliate systémem a přihlásíte se do něj. Průběžně aktualizovaný seznam značek je třeba na portálu Mladý podnikatel.
Propagační obsah lze umisťovat na webové stránky, blog, vlastní YouTube kanál s velkým počtem odběratelů, Facebook či Instagram, nebo využít e-mailing. Zabírá třeba mikroweb, recenzní i jednoproduktová stránka, specializovaný web, stránka na shromažďování kuponů na nákupy v e-shopech i jejich srovnávače.
Nejnovější komentáře