Umění úspěšné komunikace v byznysu
V současné době jsme přehlceni informacemi, které je třeba filtrovat. Je jen na nás, co si vybereme a co budeme sledovat, protože všechny informace se prostě vstřebat nedají. Proto se dnes podíváme na umění komunikace. Proč, jak, s kým a o čem komunikovat? Máme pro vás tip na komunikaci, knihy i aplikace.
Obsah:
- Charakteristika umění komunikace
- Jak dosáhnout umění efektivní komunikace
- Základní komunikační typy
- Vyhraněné komunikační typy
- Ovládnutí umění prezentace vlastních myšlenek
- Umění řešení obtížných komunikačních situací
- Umění řešení obtížných komunikačních situací
- Zvládnutí obchodních dovedností
- Knihy, které vás učí jak komunikovat, naslouchat a porozumět
- Aplikace pro lepší soustředění a snížení stresu
- Aplikace pro lepší komunikaci
Charakteristika umění komunikace
Komunikační dovednosti jsou základem měkkých dovedností. Potřebujeme je při jednání s lidmi na pracovní, přátelské i partnerské úrovni, naživo i online. Umění jednat s lidmi je klíčem k úspěchu, řešení problémů, řízení projektů i řízení sama sebe. Správná komunikace nám pomůže efektivně spolupracovat v týmu, získat a přesvědčit klienta či obchodního partnera, vyjasnit si i udržet dobré vztahy.
Jak dosáhnout umění efektivní komunikace
Efektivní komunikace je cestou, jak si porozumět s kolegy v pracovním týmu, podřízenými i obchodními partnery. Je nezbytná pro úspěšné jednání. Musíme umět rozklíčovat komunikační bariéry, aktivně naslouchat a jasně a stručně se vyjadřovat. Znalost různých komunikačních stylů lze využít k naladění se na partnera a pak se přizpůsobit jeho stylu komunikace. Naučte se opravdu vnímat toho, s kým mluvíte.
Základní komunikační typy
- Analytický typ – bez potřeb vést druhé a být veden, zásadní je úkol s jasným a konkrétním zadáním, vyjadřuje se přesně a vyžaduje to po druhých. Na místě je věcnost a systematičnost. Mluvte stručně, jasně a výstižně.
- Přátelský typ – přenechává zodpovědnost druhým, má tendenci vyhýbat se tlaku, lidem pomáhá a vychází vstříc. Platí na něj přátelské a přívětivé jednání. Nenuťte ho do rychlých rozhodnutí a ujistěte sebe i jeho, že vám porozuměl.
- Řídící typ – ambiciózní, soutěživý a vůdčí typ orientovaný na cíl. Má snahu rozhovor řídit a chce mít hlavní slovo. Musíte mít vždy jasno v cílech probíhající komunikace. Důležitá jsou zejména fakta a logické argumenty.
- Expresivní typ – živý, emotivní, s vůdčími sklony, rád přijímá zodpovědnost, má výraznou gestikulaci a mimiku, chce motivovat a strhávat lidi, občas reaguje prudce a unáhleně. Rozhovor musíte řídit, dávat přesné argumenty a jasné požadavky. Dejte však prostor i jeho nápadům a nepřehlížejte ho.
Vyhraněné komunikační typy
- Poker Face – poslouchá bez hnutí brvou, je bez výrazu v tváři, nereaguje a dívá se mnohdy mimo vás. Vyvolává dojem, že vůbec neposlouchá.
- Manipulátor – nenechá vám absolutně žádný prostor a manévruje vás přesně tam, kam sám potřebuje.
- Upovídaný – zavalí vás přívalem slov, emocí a gest, postupně se ztrácíte a nechápete, o čem je řeč. Pokus cokoliv říct je předem odsouzen k nezdaru.
- Ozvěna – za každých okolností s vámi souhlasí a v podstatě absolutně nemáte možnost zjistit, co si doopravdy myslí.
Ovládnutí umění prezentace vlastních myšlenek
Umět prezentovat myšlenku je klíčem pro její pochopení i prosazení. Sdělte, proč ji prezentujete, a co a jakou myšlenku předkládáte. Dejte si práci s přípravou obsahu prezentace, zapracujte na nervozitě i udržení kontaktu s komunikačním partnerem. Dbejte na srozumitelnost, strukturu a vizualizaci. Posluchače vtáhne do děje poutavý příběh. Naučte se vést diskusi, odpovídat na otázky a vyvracet námitky.
Umění řešení obtížných komunikačních situací
Naučte se řešit náročné komunikační situace a přijímat kritiku s chladnou hlavou. Nevyhýbejte se konfliktům, dejte komunikačnímu partnerovi prostor a nemanipulujte okolí. Pracujte na svých nevhodných návycích. Učte se zvládat své emoce i emoce komunikačního partnera. Jednejte asertivitě, vyjednávejte, respektujte partnera a předcházejte konfliktům. Důvěřujte si a prosaďte se díky umění komunikace.
Zvládnutí obchodních dovedností
Umění nabízet, prodávat a udržovat dlouhodobý vztah s klientem je situační umění komunikace. Musíte umět vysvětlit logiku a benefity každého rozhodnutí, získat na svou stranu investora, přesvědčit nadřízeného, poznat kdy naslouchat a kdy převzít iniciativu, nebo umět odhadnout potřeby a přání klienta. Byznys stojí na umění naslouchání, porozumění a představení správné myšlenky.
Knihy, které vás učí jak komunikovat, naslouchat a porozumět
- Umění úspěšné komunikace – Andreas Basu Liane Faust – příklady i návody
- Jak získávat přátele a působit na lidi – Dale Carnegie – světový bestseller
- Mluvte jako mluvčí – David Šimurka – cvičení pro zlepšení mluveného projevu
- Radikální otevřenost – Kim Scott – zkušenosti s vedením týmů Silicon Valley
- Probuzený milionář – Joe Vitale – jak proměnit sny v realitu
- Umění dostat v každé debatě za pravdu – Arthur Schopenhauer – Eristická dialektika
- Řeč těla a umění komunikace – Jaroslav Pech – o propojení chování a slova
- Zbraně vlivu – Robert B. Cialdini – o podstatě lidského chování
Aplikace pro lepší soustředění a snížení stresu
Aplikace Snooz uspí emaily a zobrazí je až v den, kdy je můžete vyřídit a nemusíte se jimi stresovat. Správce hesel LastPass si pamatuje přihlašovací údaje do služeb a aplikací a vy si jen kliknutím vyberete, kam se přihlásíte. Hesla jsou v bezpečí, na jednom místě a nejsou stejná. Playlisty na Spotify usnadní díky vybrané hudbě soustředění. Aplikace Noisly nabízí zvuky deště, šumění lesa i praskání ohně.
Aplikace pro lepší komunikaci
Aplikace Asana umožňuje plánovat projekty, definovat úkoly, komunikovat s členy týmu a sledovat postup projektů. Podobná je bezplatná aplikace ProjectLibre navazující na neudržovaný software OpenProj. Bezplatná verze Freshservice nabízí služby Helpdesku. Pro správu sociálních sítí je vhodný třeba Sprout Social a pro správu lidských zdrojů OrangeHRM fungující jako Open Source. Pro vytváření on-line průzkumů je užitečný nástroj Zoho Survey s podporou emailových kampaní.
Trackbacky/pingbacky